Top Ad unit 728 × 90

Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018

Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018 medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018

Selepas menamatkan Sijil pelajaran Malaysia (SPM) tentu ramai yang buntu memilih ke mana hendak melanjutkan pengajian. Ramai yang bertanya antara Matrikulasi, Tingkatan 6, Diploma atau Asasi, mana satu yang merupakan jalan singkat untuk mendapatkan ijazah. Ramai yang menyatakan STPM itu susah.

Untuk makluman Tingkatan Enam telah mula beroperasi di sekolah-sekolah menengah harian bantuan penuh kerajaan lebih daripada 50 tahun dahulu. Kebanyakkan guru-guru juga adalah lulusan STPM. Bermula pada tahun 2013, STPM telah diubah format menerusi penjenamaan semula dan menjadi salah satu inisiatif KPM dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 – 2025.

Tempoh pengajian di Tingkatan Enam adalah selama setahun setengah yang telah dibahagikan kepada tiga penggal (semester). Selepas anda menamatkan pengajian selama 3 penggal ini, anda boleh terus memohon untuk kemasukan ke universiti awam atau swasta bagi pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda dengan menggunakan keputusan STPM

Berdasarkan pandangan majoriti, syarat kemasukan ke STPM dilihat lebih mudah berbanding syarat kemasukan ke matrikulasi, diploma dan asasi. Pelajar yang mendapat keputusan SPM yang kurang baik juga boleh membuat rayuan dan diterima masuk ke Tingkatan Enam.

Berikut adalah syarat kemasukan ke STPM :

  • Memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
  • Menepati syarat-syarat umum dan khusus bagi aliran yang diambil
  • Lulus SPM dengan mendapat kepujian bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia.
  • Bagi melayakkan murid ke aliran Sains Sosial, jumlah mata unit bagi tiga mata pelajaran yang terbaik mestilah tidak melebihi 12.
  • Aliran Sains pula tidak melebihi 18 mata unit.
  • Aliran Agama tidak melebihi 14 mata unit.

Kebiasaanya, pelajar akan ditawarkan secara automatik ke tingkatan enam jika tidak mendapat mana-mana tawaran untuk melanjutkan pengajian. Namun, ada juga diantaranya tidak ditawarkan. Ini berkemungkinan, mereka mendapat tawaran lain atau mendapat keputusan SPM yang kurang baik. Tetapi jangan terlalu risau kerana, pelajar masih boleh membuat rayuan.

Kurikulum di tingkatan 6 menggunakan sukatan pelajaran yang telah dikeluarkan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia. Berikut merupakan Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia pelbagai subjek.

Untuk sukatan pelajaran melibatkan bahasa

Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu STPM

Sukatan Pelajaran Bahasa Cina STPM

Sukatan Pelajaran Bahasa Tamil STPM

Sukatan Pelajaran Bahasa Arab STPM

Sukatan Pelajaran Literature in English STPM

Sukatan Pelajaran Kesusasteraan Melayu STPM

Sukatan pelajaran melibatkan agama

Sukatan Pelajaran Syariah STPM

Sukatan Pelajaran Usuluddin STPM

Sukatan pelajaran STPM melibatkan mata pelajaran lain….

Sukatan Pelajaran Sejarah STPM

Sukatan Pelajaran Geografi STPM

Sukatan Pelajaran Ekonomi STPM

Sukatan Pelajaran Pengajian Perniagaan STPM

Sukatan Pelajaran Perakaunan STPM

Sukatan Pelajaran Mathematics M STPM

Sukatan Pelajaran Mathematics T STPM

Sukatan Pelajaran ICT STPM

Sukatan Pelajaran Physics Fizik STPM

Sukatan Pelajaran Chemistry Kimia STPM

Sukatan Pelajaran Biology Biologi STPM

Sukatan Pelajaran Sains Sukan STPM

Sukatan Pelajaran Seni Visual STPM

Sukatan Pelajaran Pengajian Am STPM

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di https://www.facebook.com/SumberPendidikanGuru  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> https://telegram.me/sumberpendidikan 

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018 appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018

Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018 merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018 atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Koleksi Sukatan Pelajaran STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia 2018 Reviewed by Unknown on 11:21 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.