Top Ad unit 728 × 90

Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini

Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini

Bermula tahun 2016, format peperiksaan UPSR mengalami beberapa perubahan. Perubahan ini turut dialami oleh mata pelajaran sains di mana kertas peperiksaan sains dipecahkan kepada 2 kertas.

Kertas 1 melibatkan soalan objektif aneka pilihan dengan mengandungi 40 soalan yang perlu dijawab dalam masa satu jam. Kertas 2 UPSR Sains pula mengandugi 8 soalan utama yang membawa 40 markah.

Bagi guru yang mengajar subjek sains tahun 6, guru perlu mengetahui cara terkini menanda dan menyemak kertas 2 sains upsr yang diamalkan oleh pemeriksa kertas 2 sains upsr.

Antara panduan menyemak adalah seperti berikut. Bagi jawapan yang betul, gariskan pada kata kunci yang berkenaan dan tuliskan nombor poin jika berkenaan. Tandakan simbol betul di petak ruang untuk pemeriksa. Seperti di bawah

Bagi jawapan yang salah, kenyataan salah tersebut perlu diletakkan kurungan dan tandakan pangkah di petak ruang untuk pemeriksa.

Apabila jawapan tertinggal atau tidak lengkap atau tidak jawab, tanda  seperti di bawah perlu diletakkan.

Bagi calon yang mengulang jawapan atau pernyataan yang betul dan sudah diberi markah, perkaraan gv/given perlu ditulis pada jawapan tersebut.

Bagi pernyatan yang panjang tetapi tidak mengandungi kata kunci, perlu ditulis “seen”.

Jika calon sudah memperolehi markah penuh, jawapan yang betul yang seterusnya hendaklah digariskan dan tuliskan max tanpa diberi markah lagi.

Dan panduan terakhir, jika calon memberikan jawapan yang kurang jelas tapi hampir tepat, boleh diberikan markah dengan menulis b.o.d iaitu Benefit of the Doubt. B.o.d ini tidak boleh diberikan lebih 2 kali setiap calon.

Panduan dan tips ini telah dikongsi oleh rakan guru yang juga merupakan salah seorang penyemak kertas 2 upsr sains.

Semoga bermanfaat.

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di https://www.facebook.com/SumberPendidikanGuru  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> https://telegram.me/sumberpendidikan 

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini

Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Panduan Menyemak Kertas 2 Sains UPSR Format Terkini Reviewed by Unknown on 3:51 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.