Top Ad unit 728 × 90

5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan

5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan

Dalam kehidupan, pinjam meminjam wang merupakan perkara biasa. Adat kehidupan ada lah waktunya kesuntukan wang atas sebab beberapa alasan ataupun perkara yang berlaku. Yang menjadi luar biasa, adalah sudah meminjam, tetapi orang pemberi hutang pula terpaksa meraih simpati dan bermalu muka untuk meminta hutang daripada orang yang meminjam.

Pepatah ada menyebut, “beri pinjam wang hanya pada jumlah yang kita mampu rugi”. Bila kita memberi pinjaman wang, kita beranggapan bahawa apabila sudah memberi pinjaman tersebut, kita sudah membantunya dan pastinya mengharapkan peminjam tersebut membayar hutang mengikut perjanjian.

Apa pun, karenah manusia terutamanya yang meminjam adalah segelintir yang liat nak bayar. Pinjam dengan bank tahu bayar ontime tetapi pinjam dengan kawan kadang kala bertahun belum bayar. Berikut 5 langkah boleh digunakan

Peringatan Mesra : Peringatan mesra dengan wassap dan menghantar mesej kepada peminjam mana tahu terlupa. tapi biasanya, kalau dah tak nak bayar, mesti banyak alasan..kadang kala tak reply mesej pon ada

Bertanya untuk apa kegunaan duit tersebut : Contohnya, ada peminjam yang mahukan duit kita untuk membaiki kereta. Setelah beberapa hari, boleh bertanya bagaimana keadaan kereta sekarang..sudah dibaiki atau belum..dan berapa kosnya..secara tidak langsung, soalan ini pastinya akan membuka perbualan kepada bilakah peminjam akan membayar hutang tersebut.

Minta bantuan mereka : Kita boleh meminta bantuan mereka sebagai mana mereka meminta bantuan kewangan daripada kita. Beritahu peminjam yang kita memerlukan duit dan minta peminjam tersebut memberi wang sebanyak mana yang dipinjam untuk memudahkan urusan kita.

Minta tolong mereka bayarkan : Jika jumlah hutang kecil, mungkin boleh minta peminjam bayarkan hutang tersebut dengan membayar makanan kita atau membeli barang atau top up. Daripada situ, sekuranngya jumlah hutang dapat dikurangkan.

Beri mereka syarat yang mudah : Jika peminjam beritahu belum mampu nak bayar sekaligus dengan banyak, boleh minta peminjam bayar secara ansuran bulanan.

Kesimpulan : Memberi pinjam wang sememangnya amalan yang mulia kerana membantu orang dalam kesusahan. Tetapi, hutang yang tidak dibayar pastinya dapat merosakkan hubungan dengan rakan. Memarahi rakan yang berhutan dengan kita salah satu cara di mana kita akan kehilangan rakan. Ingatlah, persahabatan lebih besar nilai dari wang. Tetapi, orang yang meminjam pastinya tak hargai persahabatan jika liat nak membayar.

Sebab itulah, salah satu cara yang terbaik memberi pinjaman wang adalah dengan memberi wang yang kita boleh rasa kita tak perlukan wang tersebut ataupun jangan beri pinjam sekalipun.

 

 

 

 

 

Semoga bermanfaat kepada guru.

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di http://ift.tt/2qvqNZn  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> http://ift.tt/2qvHS5G

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post 5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan

5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link 5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
5 cara mesra meminta hutang dari kawan atau rakan Reviewed by Unknown on 3:45 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.