Top Ad unit 728 × 90

Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020

Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020 medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020

Perkongsian ini melibatkan bahan iaitu buku pengurusan kokurikulum sekolah 2020. Pentadbir dan guru berkenaan hanya perlu memasukkan nama guru ke dalam jawatankuasa sekolah 2020. Aktiviti kokurikulum sekolah sepanjang tahun juga perlu dimasukkan berdasarkan perancangan sekolah.

Warta Kerajaan bertarikh , 28 hb Disember 1967, No. 5652 ( Peraturan Kursus Pengajian ) Sekolah 1956, mendefinisikan kokurikulum sebagai kegiatan kumpulan, manakala Warta Kerajaan bertarikh 31hb Disember 1997 , Jilid 41, No.26, Tambahan No.94, Perundangan P.U. (A) 531, Akta Pendidikan 1996, Peraturan- Peraturan (Kurikulum Kebangsaan) mendefinisikan kokurikulum seperti yang berikut: “kegiatan kokurikulum” ertinya apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang memberikan murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari di bilik darjah

Sebagai sebahagian daripada kurikulum kebangsaan maka pelaksanaan kokurikulum di sekolah adalah wajib (Rujuk seksyen 18, Akhta Pendidikan 1996, (Akhta 1950). Kegagalan atau keengganan melaksanakan kegiatan kokurikulum di sekolah adalah satu kesalahan dan apabila di sabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya

Menyelaras semua aktiviti, latihan dan pertandingan antara rumah dan sekolah supaya sesuai dengan hari, masa, tempat gelanggang dan padang. Menyediakan takwim dan jadual aktiviti sukan yang sesuai dengan aktiviti Membantu Pengetua mengagih tugas guru dalam olahraga dan permainan. Merekodkan pencapaian cemerlang pelajar dan pasukan sekolah dalam Buku Rekod Aktiiviti Kokurikulum.

Memastikan adanya senarai ahli Rumah Sukan yang lengkap (guru dan pelajar).

2 Membuat pengagihan tugas kepada semua ahli rumah sukan.

3 Membentuk jawatankuasa rumah di kalangan pelajar yang meliputi olahraga dan permainan.

4 Menjalankan mesyuarat agung rumah sukan dan permainan.

5 Menentukan guru rumah untuk menjadi pengadil dalam pertandingan peringkat sekolah.

6  Sentiasa berbincang dengan Penyelaras Sukan dan Pemainan /Pen. Kanan Ko sekiranya menghadapi masalah.

7  Memastikan laporan aktiviti Rumah Sukan disediakan untuk edaran dan rekod.

8  Merekodkan dan melaporkan pencapaian cemerlang pelajar kepada enyelaras Sukan untuk dicalonkan sebagai wakil sekolah.

Berikut merupakan buku pengurusan kokurikulum sekolah 2020

Buku Pengurusan Kokurikulum Tahun 2020

Semoga bermanfaat kepada guru dan pelajar/murid

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di https://www.facebook.com/SumberPendidikanGuru  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> https://telegram.me/sumberpendidikan 

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020 appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020

Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020 merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020 atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Buku Pengurusan Kokurikulum Sekolah 2020 Reviewed by Unknown on 2:43 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.