Top Ad unit 728 × 90

Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu

Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu

Bermula 2016, Kertas peperiksaan Sains UPSR mempunyai 2 kertas iaitu kertas 1 dan kertas 2. Kertas 1 merupakan soalan beraneka pilihan yang  mempunyai 40 soalan objektif. Kertas 2 pula merupakan soalan subjektif yang membawa 40 markah.

Kertas 2 pula bukan lagi seperti UPSR dahulu di mana kebanyakan soalan bahagian B dahulu kebanyakannya dalan soalan berasaskan kemahiran proses sains seperti mengenalpasti pembolehubah, membuat hubungkait kesimpulan dan pelbagai lagi. Kertas 2 sekarang lebih terbuka dengan pelbagai soalan sains yang menguji pemikiran sains murid terutamanya soalan berbentuk kemahiran berfikir aras tinggi.

Di dalam kertas 2 sains upsr juga, terdapat soalan yang akan meminta murid membuat lakaran berlabel, jadual, graf dan pelbagai lagi bentuk komunikasi bukan lisan. Mahupun begitu, soalan berbentuk kemahiran proses sains masih diuji di dalam kertas ini dan kebiasaanya pada soalan nombor 7 dan soalan nombor 8.

Perkongsian kali ini melibatkan teknik menjawab soalan sains kertas 2 upsr format baharu bagi soalan berbentuk kemahiran proses sains. Antara contoh tips kertas 2 Sains UPSR ini adalah

Kesimpulan (pernyataan sebenar tentang hubungan antara pembolehubah manipulasi dan bergerak balas setelah dibuktikan benar melalui penyiasatan dan eksperimen  yang telah dijalankan). Jawapan kesimpulan secara umum/khusus. Menyatakan jawapan secara umum/khhusus bagi suatu penyiasatan berdasarkan inferens/sebab yang mempengaruhi/memberi kesan kpd penyiasatan tersebut.

Hipotesis/Hubungan (Menyatakan hubungan yang mungkin antara pembolehubah manipulasi dengan pembolehubah bergerakbalas sebelum dibuktikan benar melalui penyiasatan/ eksperimen. Semakin…bertambah/berkurang.. PUM Semakin ..bertambah/berkurang.. PUB Kenalpasti maklumat/pembolehubah yg terlibat PUM dan PUB serta corak/pola PUM dan PUB berkenaan

Berikut merupakan bahan bahan berkaitan dengan Teknik menjawab sains kertas 2 UPSR.

Teknik Menajawab Sains UPSR Kertas 2

Teknikmenjawab Sains UPSR Kertas 2

Semoga bermanfaat kepada semua.

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di https://www.facebook.com/SumberPendidikanGuru  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> https://telegram.me/sumberpendidikan 

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu

Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Teknik menjawab Sains Kertas 2 UPSR Format Baharu Reviewed by Unknown on 12:41 AM Rating: 5

1 comment:

  1. Kesimpulanpun boleh dijadikan untuk "semakin pola pm,semakin pola pb"

    ReplyDelete

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.