Top Ad unit 728 × 90

Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00

Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00 medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00

Malang sungguh nasib seorang guru ini. Dan tindakan murid atau pelajarnya ini tidak patut dan tidak melambangkan seorang murid hasil daripada sistem pendidikan Malaysia. Berdasarkan daripada rakan yang kongsikan perkara ini, rakan tersebut telah menerima mesej melalui whatsapp yang memanggil cikgu tersebut dengan perkataan Babi.

Perkara ini terjadi dipercayai berpunca daripada tindakan guru kelas yang meminta duit RM2.00 daripada setiap pelajar sebagai sumbagan untuk menceriakan kelas sendiri. Yang menjadi persoalannya adalah wajarkah tindakan pelajar tersebut.

Mesej yang dihantar oleh pelajar tersebut boleh diperhatikan pada gambar di atas. Berdasarkan gambar di atas dapat diperhatikan di mana pelajar tersebut memanggil cikgu dengan panggilan BABI. Tambahan pula, pelajar ini mengugut mahu memberitahu ayahnya berkenaan perkara ini. (takkan bayar rm2.00 pon nak beritahu ayah???)

Hukum memanggil dengan gelaran tidak elok

Ini memanggil guru dengan  adab yang diajarkan dalam Islam dan diajarkan oleh ulama kita saat menyebut nama orang tua maupun guru atau ahli ilmu (Syaikh, Ulama, Ustadz, Kyai, dan semacam itu), tidak boleh menyebut dengan nama mereka saja. Baiknya disertakan dengan panggilan Imam, Syaikh, Ustadz, Kyai, Ayah, Ibu, dan seterusnya. Panggilan tersebut disesuaikan dengan panggilan di tengah masyarakat yang dianggap santun.

Imam Nawawi rahimahullah menerangkan:

Disunnahkan bagi anak, murid, atau seorang pemuda ketika menyebut ayahnya, guru dan tuannya agar tidak dengan menyebut nama saja.

Diriwayatkan dalam Kitab Ibnu As-Sunni, dari Abu Hurairah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Jangan jalan di depannya, jangan membantahnya, jangan duduk sebelum ia duduk, jangan memanggilnya cuma dengan namanya saja.” Yang dimaksud jangan membantah adalah membantah orang tua ketika orang tua mengingatkan keras atau mengajari adab pada kita.

Dari ‘Abdullah bin Zahr, ia berkata, “Termasuk durhaka pada orang tua adalah engkau memanggil orang tua dengan namanya saja dan engkau berjalan di depannya.” (Al-Majmu’, 8: 257) Termasuk dalam hal ini adalah adab ketika bergaul dengan yang lebih tua. Kalau di tempat kita biasa memanggil dengan panggilan “mas” atau “bang” atau “kang”, maka jangan hanya dipanggil dengan namanya saja. Itu bagian dari adab. Ini adalah adat ketimuran kita yang bisa dilestarikan dan tak dilarang oleh Islam.

Sedarlah semua bahawa sekolah ialah tempat kita belajar dan menimba ilmu. Lantarannya alam sekitar kawasan sekolah yang kondusif akan mempengaruhi pelajar menuntut ilmu dan menelaah pelajaran. Sebagai pelajar, kita seharusnya menjaga kebersihan dan keindahan sekolah. Setiap pelajar akan berasa selesa jika persekitaran sekolahnya bersih dan ceria. Bak kata peribahasa, “Hendak seribu daya, tak hendak dalih.” Oleh itu, pihak sekolah perlu mengaturkan strategi yang dominan untuk menceriakan kawasan sekolah.

Salah satu langkah yang dominan untuk menceriakan kawasan sekolah adalah mengadakan program bergotong-royong. Aktiviti bergotong royong harus diadakan berkala untuk membersihkan kawasan sekolah. Aktiviti ini perlu melibatkan seisi warga sekolah.

Gotong-royong bertujuan untuk memastikan setiap warga sekolah dapat bekerjasama untuk menjaga kebersihan sekolah. Selain itu, kerja dapat disiapkan dengan cepat dan mudah, bak kata pepatah,yang berat sama dipikul, yang ringan sama dengan dijinjing. Pada hujung minggu,pelajar sekolah boleh hadir untuk aktiviti gotong-royong. Contohnya, pelajar dikehendaki memungut sampah atau membersihkan longkang.

Menjaga keceriaan kelas adalah menjadi tanggungjawab semua murid. Pelbagai cara dapat kita lakukan untuk menjaga kebersihan kelas. Antara cara untuk kita menceriakan kelas adalah kita mestilah membuang sampah sarap ke dalam bakul sampah. Jika tidak sampah sarap akan bertaburan di atas lantai dan menyebabkan murid-murid tidak selesa untuk belajar.

Seterusnya, meja dan kerusi hendaklah disusun dengan teratur mengikut tempat asalnya. Jika tidak disusun kelas akan menjadi tidak kemas. Ini menyukarkan murid-murid dan guru untuk bergerak. Selain itu, tingkap kelas juga perlu dibersihkan setiap hari dengan menggunakan kain atau penggosok habuk. Kelas akan kelihatan ceria dan menarik jika tingkap sentiasa bersih.

Di samping itu, kita harus menampal hasil kerja murid-murid yang kemas dan cantik terutamanya lukisan di papan kenyatan kelas. Bahan-bahan ini menambahkan lagi keceriaan kelas. Oleh itu, jagalah kebersihan dan keceriaan kelas supaya murid-murid boleh belajar dengan lebih selesa. Rakyat sihat, negara gemilang.

Semoga bermanfaat kepada guru.

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di http://ift.tt/2qvqNZn  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> http://ift.tt/2qvHS5G

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00 appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00

Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00 merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00 atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Guru dibabikan kerana duit kelas RM2.00 Reviewed by Unknown on 6:24 AM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.