Top Ad unit 728 × 90

Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah

Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - Komuniti Pendidikan Malaysia

Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah

GEORGE TOWN: Sudah tiba masanya tanggungjawab guru dankakitangan sekolah melangkaui pagar sekolah, kata Ketua MenteriPulau Pinang Lim Guan Eng susulan kes buli yang membawa kepadakematian.

Beliau berkata sekolah perlu mempunyai sistem yang menjejaki setiap kes buli dan langkah susulan yang diambil. Lim berkata dengan cara itu setiap kejadian buli boleh dijejaki.

Lim berkata di peringkat permulaan para guru dan kakitangan sekolah mesti mengawasi para pelajar untuk sebarang kesan lebam pada tubuh.

Apabila sesuatu berlaku di luar kawasan sekolah mereka kata tiada kaitan dengan mereka. Kes itu berlaku di luar kawasan sekolah.

Saya diberitahu ada pegawai polis ditugaskan untuk mengawasi setiap sekolah. Pihak berkuasa sekolah mesti melaporkan kejadian buli kepada pegawai polis bertanggungjawab dan kemudian merekaboleh mewajarkan tindakan apa yang perlu diambil.

Apa yang paling ketara ialah ketiadaan sistem yang merekodkejadian buli di sekolah, kata Lim, ketika ditemui di majlis penghormatan terakhir untuk T Nhaveen, seorang mangsa serangan ganas, di Batu Gantong di sini.

Sebelum itu, Lim dan anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri memberi penghormatan terakhir kepada Nhaveen dan sumbangan wang tunai kepada keluarga mangsa.

Lim berkata tatacara operasi standard diperlukan untuk menangani kes buli di sekolah.

SOP itu memastikan sekolah bertanggungjawab ke atas pelajar mereka. Kemudian sekolah terpaksa melaporkan kejadian buli kepada polis.

Apabila mereka dipaksa melaporkan kepada polis, kita akan tahu mengapa tiada tindakan diambil. Mesti ada sistem jejak, supaya sekolah boleh dipertanggungjawabkan jika tiada tindakan diambil.

sumber : myedushare.orgs.one

 

Jangan lupa sertai kami di Telegram | Facebook

Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah
Encik Mohd Aried Rifke


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah

Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Guan Eng: Guru perlu bertanggungjawab walaupun di luar sekolah Reviewed by Unknown on 1:42 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.