Top Ad unit 728 × 90

Program PIMA Perantisan Industri Menengah Atas di Laksanakan di Malaysia

Program PIMA Perantisan Industri Menengah Atas di Laksanakan di Malaysia medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - Komuniti Pendidikan Malaysia

PIMAPIMA dilaksanakan di Sekolah Menengah Mulai 2018

PUTRAJAYA 25 Jan. – Kementerian Pendidikan akan memperluaskan program Perantisan Industri Menengah Atas (PIMA) bersama industri di semua sekolah menengah harian bermula tahun depan.

Program yang menetapkan 70 peratus masa pembelajaran di industri dan 30 peratus pengajian akademik di dalam kelas itu akan membabitkan murid tingkatan empat dan lima sahaja.

Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (Sektor Operasi Pendidikan) Datuk Ahmad Tajudin Jab berkata, buat permulaan, projek rintis bagi program itu akan dilaksanakan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Rahman Putra bermula Mac ini sebelum diperluas ke 2,408 sekolah menengah di seluruh negara.

PIMA yang bertujuan melengkapkan pelajar dengan kemahiran vokasional selaras permintaan industri itu akan menumpukan kepada murid yang terlibat dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) yang kini berjumlah 26,099 orang, katanya.

Bercakap kepada pemberita semasa sesi taklimat peluasan PIMA di sini hari ini, Ahmad Tajudin berkata, sehingga Oktober lepas, sebanyak 779 sekolah terlibat melaksanakan PPKI, melibatkan pelajar yang mengalami masalah pembelajaran, pendengaran dan penglihatan.

Beliau berkata, kertas cadangan, penyediaan garis panduan dan taklimat kepada pengarah Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) mengenai PIMA akan dilaksanakan dalam mesyuarat profesional pada bulan hadapan.

“Kita juga menyasarkan menjelang akhir tahun ini, sebanyak 10 peratus daripada 2,408 sekolah menengah harian di seluruh negara akan dapat menawarkan PIMA di sekolah masing-masing.

“Inisiatif pelaksanaan program itu di sekolah menengah juga diambil berikutan tempat yang terhad di kolej-kolej vokasional sehingga menyebabkan ramai pelajar yang tidak dapat menyertai bidang tersebut,” katanya.

Ahmad Tajudin berkata, selain melaksanakan PPKI, kriteria pemilihan sekolah untuk program itu ialah lokasi sekolah mesti berhampiran dengan industri termasuk peratusan kehadiran pelajar yang rendah ke kelas.

Bagi pemilihan murid, mereka mestilah pelajar tingkatan empat dan lima, berisiko keciciran dan juga cenderung kepada program kemahiran di mana pelajar yang menyertai PIMA berpeluang memiliki Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) selain Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Untuk pihak industri, kriteria yang ditetapkan mestilah syarikat yang berupaya memberi kemahiran dalam industri ringan, mengutamakan aspek keselamatan dan berhampiran dengan sekolah, katanya.

PIMA merupakan lanjutan daripada Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) yang diperkenal kementerian pada 2012 tetapi ia menumpukan kepada pelajar Kolej Vokasional. – BERNAMA

Belajar 2 Hari Seminggu

Kubang Pasu: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memperkenalkan kaedah pembelajaran dua hari seminggu di sekolah harian terpilih dalam usaha memperkasakan Program Perantisan Industri Menengah Atas (PIMA) dan mengelakkan keciciran pelajar selepas tingkatan tiga.

Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Operasi Pendidikan) Datuk Ahmad Tajudin Jab berkata, kaedah berkenaan yang dimulakan awal bulan ini mempunyai jaringan dengan sektor industri, sekali gus membolehkan pelajar yang mengikuti program itu menjalani latihan industri.

“Ini bermaksud mereka (pelajar) hanya akan bersekolah dua hari dan menjalani latihan industri tiga hari di sektor industri yang disertai mereka.

“Sekolah terbabit adalah sekolah menengah harian di seluruh negara dan untuk permulaan PIMA, kita memilih Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Rahman Putra, Sungai Buloh yang bernaung di bawah Jabatan Pendidikan Gombak sebagai sekolah perintis.

“Ada 25 pelajar sekolah itu yang menyertai program berkenaan membabitkan diri dalam beberapa sektor industri teknikal seperti automotif, penyelenggaraan alat pendingin hawa, motosikal, pembuatan tekstil serta perniagaan spa,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Anugerah Cemerlang 2017 kali ke-28 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Hosba, di sini, semalam.

Ahmad Tajudin berkata, selain mengelak keciciran pelajar selepas tingkatan tiga, program itu juga bertujuan memperkayakan pelajar dengan pengalaman berkhidmat dalam pelbagai industri sebelum tamat pengajian.

“Kita memfokuskan kepada pelajar yang tidak cemerlang atau kurang berminat dalam akademik di sekolah terutama selepas Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) dan cenderung dalam bidang teknikal atau kemahiran.

“Tidak perlu tunggu tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru hendak belajar kemahiran, lebih baik mereka mula awal dalam bidang pekerjaan menerusi program ini kerana lambat laun, mereka akan menyertai bidang kemahiran ini juga,” katanya.

Beliau berkata, melalui latihan industri pelajar akan didedahkan dengan dunia pekerjaan sebenar dan mempelajari etika pekerjaan, komunikasi dalam bahasa Inggeris dan ilmu perniagaan.

“Kita menjangkakan untuk memperluaskan lagi program PIMA ini ke seluruh sekolah menegah harian terpilih di seluruh negara termasuk Kedah pada Jun nanti.

“Program di SMK Bukit Rahman Putra sudah bermula dua minggu lalu dan kita melihat perkembangan baik serta akan melaporkannya kepada menteri,” katanya.

Beliau berkata, program itu sudah dilaksanakan di peringkat sekolah vokasional dan berjaya menghasilkan hampir 500,000 pelajar seluruh negara. hmetro

Program PIMA Perantisan Industri Menengah Atas di Laksanakan di Malaysia
Encik Mohd Aried Rifke


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Program PIMA Perantisan Industri Menengah Atas di Laksanakan di Malaysia

Program PIMA Perantisan Industri Menengah Atas di Laksanakan di Malaysia merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Program PIMA Perantisan Industri Menengah Atas di Laksanakan di Malaysia atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Program PIMA Perantisan Industri Menengah Atas di Laksanakan di Malaysia Reviewed by Unknown on 3:22 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.