Top Ad unit 728 × 90

Hati-hati menyanyikan lirik lagu Despacito

Hati-hati menyanyikan lirik lagu Despacito medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Maksud sebenar lagu Despacito

Pada ketika ini, kita boleh dengar ya murid murid menyanyikan lagu Despacito sambil berjalan di sekolah, lagu tersebut juga sering dipasang di corong radio, dan juga kita sendiri pon turut menyanyikan lagu tersebut kerana rentak dan irama yang best.

Namun, masihkah kita menyanyikan lagu tersebut andai kita sedar apakah maksud sebenar lagu tersebut dan adakah anak-anak kita faham apa yang mereka nyanyikan itu?

1)Lagu Despocito ini merupakan lagu Sepanyol yang dihasilkan dan dinyanyikan sendiri oleh Luis Fonsi dengan menampilkan Daddy Yankee. Namun, versi yang sering diputar di corong radio adalah versi yang melibatkan duet dengan Justin Bieber. Lagu ini bergenre pop yang berlirikan sedikit berkenaan perhubungan seksual.

2)Di youtube melalui channel VIVO, lagu ini telah melebihi 40 juta tontonan dan merupakan video muzik bahasa sepanyol yang paling kerap ditonton.

3)Versi lagu yang menampilkan Justin Biber ini mengungguli carta Billboard Hot 100 selepas lagu macarena dahulu. Malah, di Malaysia sahaja, lagu ini masih terus berada dalam carta Hot FM dan 40 Era.

4)Versi Justin Bieber ini hadir apabila Justin Bieber sendiri yang menghubungan Luis Fonsi untuk menghasilkan lagu tersebut dalam versi Remix. Kehadiran Justin Bieber ini terus meledakkan lagu ini di peringkat antarabangsa.

5)Di Malaysia, terdapat lagu Incognito yang ditukarkan lirik daripada lirik Despacito. Video ini mengisahkan kisah lelaki yang putus cinta dan ditinggalkan kekasih.

Sekarang mari kita lihat lirik lagu Despacito ini

Despacito

Quiero respirar tu cuello despacito

Deja que te diga cosas al oíd

Para que te acuerdes si no estás conmigo

Despacito

Quiero desnudarte a besos despacito

Firmo en las paredes de tu laberinto

Y hacer de tu cuerpo todo un manuscrito

Slowly

I want to breathe your neck slowly

Let me tell you things in your ears

So that you remember when you’re not with me

Slowly

I want to strip you off with kisses slowly

Sign the walls of your labrynth

And make your whole body a manuscript

Turn it up turn it up….. turn it up, turn it up

Di atas merupakan terjemahan dan lirik lagu bagi Despacito ini. Jika diamati dan diperhatikan betul betul, lirik lagu ini mengandungi unsur-unsur yang agak sedikit lucah seperti mana lirik I want to breathe your neck slowly dan juga I want to strip you off with kisses slowly. Jadi, pada ibubapa dan guru juga, berhatilah dan berpesanlah kepada anak dan murid yang mana suka menyanyikan lagu ini. Kadang-kadang budak hanya pandai ikut lirik sahaja tanpa tahupun maksud sebenar lirik yang dinyanyikan.

Cuba bayangkan jika kita dengar lagu ini dinyanyikan oleh kanak-kanak, pastinya kita akan merasakan lagu ini agak lucah dan dinyanyikan oleh kanak-kanak. Kesian generasi kanak-kanak pada zaman sekarang telah didedahkan dengan unsur lucah tanpa kita sedari.

Semoga bermanfaat kepada guru.

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di http://ift.tt/2qvqNZn  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> http://ift.tt/2qvHS5G

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Hati-hati menyanyikan lirik lagu Despacito appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Hati-hati menyanyikan lirik lagu Despacito

Hati-hati menyanyikan lirik lagu Despacito merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Hati-hati menyanyikan lirik lagu Despacito atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Hati-hati menyanyikan lirik lagu Despacito Reviewed by Unknown on 7:55 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.