Top Ad unit 728 × 90

Awas !!! Bahaya fidget spinner yang ramai orang abaikan

Awas !!! Bahaya fidget spinner yang ramai orang abaikan medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Bahaya fidget spinner

Fidget Spinner ini pada asalnya dicipta untuk membantu kanak-kanak yang mempunyai masalah seperti Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), autisme dan pelbagai lagi masalah dalam diri.

Namun begitu, gadget ini telah menjadi semakin viral dan popular di kalangan kanak-kanak dan remaja. Alat sebegini banyak dijual di website online seperti di amazon, ebay, lazada dan pelbagai tempat lagi.

Walaubagaimanapun, ibubapa dan penjaga perlu memberi perhatian terhadap penggunaan alat ini di kalangan anak-anak kerana dilaporkan terdapat beberapa bahaya yang berlaku hasil daripada alat ini.

Antara keburukan atau bahaya yang pernah dilaporkan berlaku melibatkan fidget spinner ini adalah seperti:

1.Terdapat laporan yang memberitahu bahawa anaknya terpaksa dibedah kerana tertelan komponen kecil dari gadget ini. Komponen kecil berbentuk bulat ini telah melekat di dalam saluran di dada anak tersebut. Rujuk sini untuk maklumat lanjut Berita Tertelan fidger spinner

komponen yang ditelan oleh kanak-kanak

2.Ketagihan. Fidget spinner ini pada asalnya untuk membantu kanak-kanak yang bermasalah tumpuan dan hyperaktif. Namun, pada kanak-kanak normal juga boleh menyebabkan ketagihan. Ada yang membawa alat ini ke mana-mana untuk bermain bersama rakan.

3.Kecederaan. Bahagian atau komponen pada fidget spinner ini juga dikatakan boleh menyebabkan kecederaan kepada kanak-kanak. Terdapat komponen fidget spinner ini yang boleh tertanggal pada bahagian utama. Terdapat laporan menyatakan bahawa komponen fidget spinner ini tertanggal dari bahagian utama dan menyebabkan kelukaan kepada jari anaknya.

4. Bahaya. Terdapat juga fidget spinner yang dikatakan berbahaya dan boleh digunakan dalam pergaduhan di kalangan kanak-kanak. Ini disebabkan, terdapat fidget spinner yang dikatakan mempunyai hujung yang tajam yang boleh menyebabkan luka jika digunakan dalam pergaduhan.

Berdasarkan pelbagai bahaya ini, kerajaan telah memberi arahan kepada pihak KPDNKK untuk membuat kajian terhadap gadjet ini sama ada benar-benar memberi bahaya kepada kanak-kanak atau pengguna. Sama-samalah nantikan keputusan daripada pihak kpdnkk ini.

Bagi ibubapa yang mempunyai anak yang memiliki gadjet ini, bolehlah memberikan perhatian dan pengawasan kepada mereka takut tersalah guna dan memberikan kesan negatif kepada kanak-kanak. Menyesal kemudian tiada gunanya.

Semoga bermanfaat.

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram. Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di http://ift.tt/2qvqNZn  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> http://ift.tt/2qvHS5G

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

The post Awas !!! Bahaya fidget spinner yang ramai orang abaikan appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Awas !!! Bahaya fidget spinner yang ramai orang abaikan

Awas !!! Bahaya fidget spinner yang ramai orang abaikan merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Awas !!! Bahaya fidget spinner yang ramai orang abaikan atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Awas !!! Bahaya fidget spinner yang ramai orang abaikan Reviewed by Unknown on 1:04 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.