Top Ad unit 728 × 90

Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6

Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6 medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6

Dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek sains di peringkat sekolah rendah, 2 pendekatan yang sering digunapakai oleh guru adalah inkuiri penemuan dan konstruktivisme. Perkongsian kali ini juga melibatkan soalan eksperimen ujikaji sains kssr.

Inkuiri merupakan pendekatan yang mementingkan pembelajaran melalui pengalaman. Inkuiri secara am bermaksud mencari maklumat, menyoal dan menyiasat sesuatu fenomen yang berlaku di sekeliling. Penemuan merupakan sifat utama inkuiri.

Pendekatan  inkuiri  penemuan  merupakan  pendekatan  yang  mementingkanpembelajaran  melalui  pengalaman.  Inkuiri secara  am  bermaksud  mencarimaklumat, menyoal dan menyiasat sesuatu fenomena yang berlaku di sekeliling. Penemuan merupakan sifat utama inkuiri. Pembelajaran secara penemuanberlaku apabila konsep dan prinsip utama dikaji dan ditemui oleh murid sendiri.

Murid melalui aktiviti seperti eksperimen akan menyiasat sesuatu fenomena danmencapai  kesimpulan  sendiri.  Guru  kemudian  membimbing  murid  untukmemahami konsep sains melalui hasil inkuiri penemuan tersebut.  Kemahiran berfikir dan kemahiran saintifik dikembangkan semasa proses inkuiri penemuanini.

Namun demikian, perlu diingat bahawa pendekatan inkuiri penemuan tidaksesuai digunakan dalam semua situasi pengajaran dan pembelajaran. Beberapakonsep dan prinsip lebih sesuai didedahkan secara langsung oleh guru ataumelalui inkuiri penemuan terbimbing.

Pembelajaran secara penemuan berlaku apabila konsep dan prinsip utama dikaji dan ditemui oleh murid sendiri. Murid melalui aktiviti seperti eksperimen akan menyiasat sesuatu fenomena dan mencapai kesimpulan sendiri. Guru kemudian membimbing murid untuk memahami konsep sains melalui hasil inkuiri tersebut.

Konstruktivisme adalah satu fahaman yang mencadangkan murid belajar sesuatu apabila mereka membina pemahaman mereka sendiri. Antara unsur terpenting dalam konstruktivisme ialah guru mengambil kira pengetahuan sedia ada murid, pembelajaran adalah hasil usaha murid itu sendiri, pembelajaran berlaku bila murid menghubungkan idea asal dengan idea baharu bagi menstrukturkan semula idea mereka dan murid berpeluang bekerjasama, berkongsi idea dan pengalaman serta membuat refleksi.

Dalam persediaan UPSR pula, soalan berbentuk ujikaji atau eksperimen ini boleh disoal terutamanya dalam kertas 1 dan kertas 2. Murid itu sendiri perlu menguasai ujikaji atau eksperimen yang berkaitan dengan kandungan pelajaran sains terutamanya eksperimen yang berada di dalam buku teks,

Berikut merupakan koleksi soalan eksperimen ujikaji Sains KSSR daripada buku teks Tahun 1 hingga Tahun 6. Kongsikan kepada rakan guru terutamanya guru sains.

Soalan Eksperimen Dunia Sains KSSR Tahun 1

Soalan Eksperimen Dunia Sains KSSR Tahun 2

Soalan Eksperimen Dunia Sains KSSR Tahun 3

Soalan Eksperimen Sains KSSR Tahun 4

Soalan Eksperimen Sains KSSR Tahun 5

Soalan Eksperimen Sains KSSR Tahun 6

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram.Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di https://www.facebook.com/SumberPendidikanGuru  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> https://telegram.me/sumberpendidikan 

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6 appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6

Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6 merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6 atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Koleksi Eksperimen Ujikaji Sains KSSR Tahun 1 hingga Tahun 6 Reviewed by Unknown on 10:16 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.