Top Ad unit 728 × 90

Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018

Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018 medium Perkongsian Bestari Warga Pendidikan Malaysia. Perkongsian bahan-bahan pendidikan, hebahan berita semasa dan pemberitahuan informasi.

Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018

Tanggal 22 Julai 2018 menandakan bahawa baki hari yang tinggal sebelum bermulanya UPSR 2018 pada september nanti hanyalah 60 hari sahaja atau kira kira dua bulan.

Bila seminggu nak peperiksaan pastinya masa semakin suntuk. Maka sangat penting untuk kita membuat ulangkaji lebih pantas tetapi member kesan. Membuat ulangkaji pantas ini boleh dilakukan dengan membuat nota ringkas, nota poket, nota formula berkait, mencari keutamaan subjek serta membaca soalan lepas beserta membaca skema jawapan.

Hal ini penting kerana dengan membaca skema jawapan secara tidak langsung menggalakkan penerokaan ilmu secara menyeluruh walaupun ianya tidak terperinci. Disebabkan itulah di peringkat sekolah rendah pertolongan dan bimbingan oleh guru amat penting bagi membolehkan murid bersedia sepenuhnya sebelum bermulanya peperiksaan.

Persiapan awal harus dilakukan seperti mengulangkaji pelajaran dan latih tubi. Ini mampu membantu murid mengawal mental dan emosi tekanan ketika menduduki peperiksaan. Murid berkemungkinan akan lupa semua yang anda ulangkaji disebabkan gementar yang keterlaluan dan sebagainya.

Pada waktu yang sama, untuk mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan, murid perlu membuat lebih banyak latihan dan  juga mengulang kaji pelajaran secara berterusan. Ungkapan yang dipetik daripada Bahasa Inggeris iaitu, “practice makes perfect”.

Kalau ungkapan ini ditukarkan ke dalam Bahasa Melayu, maka ungkapannya akan menjadi, “praktis asas kecemerlangan”. Kedua-dua ungkapan ini membawa maksud yang sama iaitu jikalau seorang itu membuat latihan yang banyak maka dia akan mencapai kecemerlangan dalam hidup.

Bahan menjelang upsr 2018 yang paling asas yang ingin dikongsikan adalah berkaitan dengan persediaan UPSR 2018 secara umum.

Kupasan Mutu Jawapan Kertas Peperiksaan UPSR 2017 SK SJKC SJKT

 Jadual waktu UPSR 2018

  Koleksi lengkap kertas sebenar UPSR 2017(SK)

  Koleksi lengkap kertas sebenar UPSR 2016 (sk)

  Bank soalan percubaan UPSR 2016 dari pelbagai negeri

  Himpunan terbesar percubaan UPSR 2017 pelbagai negeri

  Analisis kertas Bahasa Melayu Pemahaman Penulisan UPSR 2017

  Analisis kertas Bahasa Inggeris Pemahaman Penulisan UPSR 2017

  Bahan gerak gempur UPSR

Perkongsian berikut pula melibatkan pelbagai bahan, nota, panduan tips dan sebagainya untuk digunakan sebagai nilai tambah kepada murid sebelum bermulanya peperiksaan UPSR September nanti. Bahan bahan yang dikongsikan merupakan update bagi bulan Julai 2018. Mahupun begitu, pengunjung perlu sentiasa melayari laman ini kerana proses kemaskini sentiasa dilakukan dari semasa ke semasa untuk membantu guru dan calon UPSR membuat persediaan rapi. Berikut merupakan bahan menjelang UPSR 2018 mengikut mata pelajaran.

Koleksi Bahan Persediaan Bahasa Melayu UPSR

Koleksi Bahan Persediaan Bahasa Inggeris UPSR

Koleksi Bahan Persediaan Matematik UPSR

Koleksi Bahan Persediaan Sains UPSR

Jangan lupa share kepada kawan2 ya pada group whasapp dan telegram.Klik sahaja button share tersebut. Sama-sama bantu membantu antara satu sama lain.

Follow kami di Facebook di https://www.facebook.com/SumberPendidikanGuru  dan Follow kami di telegram untuk pelbagai info dan maklumat terkini serta bahan -> https://telegram.me/sumberpendidikan 

[ Sebarang sumbangan bahan pendidikan, masalah, aduan, keperluan dan perkara berkaitan laman web (website) boleh hubungi kami di emel helpdesk@sumberpendidikan.com  / sumberpendidikanguru@gmail.com]

The post Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018 appeared first on Sumber Pendidikan.


Koleksi bahan-bahan pendidikan untuk warga guru, ibu-bapa dan murid pautan download percuma dan bestari.

Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018

Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018 merupakan artikel ulangsiar. Untuk maklumat lanjut atau informasi sepenuhnya sila klik pautan sumber.
Link Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018 atau pautan download media atau bahan bantu mengajar yang berbentuk softcopy seperti gambar, video, soalan, pekeliling, bahan bantu mengajar dan media lainnya di blog sksungaitong ini adalah ulangsiar dari beberapa laman blog dan website pendidikan di Malaysia. Halaman tersebut berkongsi bahan percuma dan tidak berasaskan keuntungan.
Bahan Persediaan 60 Hari Menjelang UPSR 2018 Reviewed by Unknown on 12:49 PM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sokesto Bestari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.